19 czerwca 2011

Oświetlenie w domu: gabinet/pokój do pracy

Część piątą poradnika na temat prawidłowego oświetlenia w domu poświęcona jest pomieszczeniom wydzielonym do pracy (poprzednio pisałam o sypialni, kuchni i łazience i salonie). Jeśli ktoś takowy posiada zdarza się, że spędza w nim wiele godzin przy komputerze albo na czytaniu lub pisaniu. Odpowiednie światło to jeden z czynników ułatwiających koncentrację i wprawiający osobę pracującą w dobre samopoczucie. Dlatego warto poświęcić chwilę na odpowiednie zaprojektowanie układu oświetlenia.

Oświetlenie gabinetu/pokoju do pracy, powinno być złożone z kilku uzupełniających się elementów. Składa się na nie głównie lampa górna, sufitowa, dająca równomierne rozproszone światło oraz lampa świecąca miejscowo, ze skoncentrowanym strumieniem światła. Uzupełnieniem tych elementów mogą być kinkiety, dyskretnie podświetlające ściany oraz lampy niewielkie lampy punktowe, wyróżniajce elementy architektoniczne takie jak półki czy wnęki. Można również użyć lamp na wysięgnikach, którymi podświetla się dyplomy, rodzinne zdjęcia i przedmioty zgromadzone w pokoju.


Oświetlenie miejsca pracy musi być zaprojektowane tak, żeby osoba korzystająca z niego nie odczuwała szybkiego zmęczenia nieodpowiednim natężeniem swiatła lub rozkładem lamp. Ilość potrzebnego światła w miejscu pracy jest różna w zależności od rodzaju wykonywanej pracy. Do pracy z komputerem, wystarczy kilkadziesiąt luksów (lx). Do czytania będzie to już około 300 luksów, prace wymagające precyzji wymagają dużej ilości światła - nawet około 800 luksów.





-----

w poście wykorzystałam fragmenty artykułu ze strony www.paulneuhaus.pl

12 komentarzy:

  1. Wartościowy artykuł. Pozdrawiamy.:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Marcin Barkowski21 sierpnia 2018 18:47

    Dobre oświetlenie pokoju czy gabinetu musi być przede wszystkim pomysłowo rozplanowane. Tylko wtedy możemy powiedzieć, że nasz gabinet ma fachowe oświetlenie. Drugim istotnym faktem jest zastosowanie certyfikowanych i dobrych jakościowo lamp i całego oświetlenia. Ja u siebie mam lampy z https://interblue.pl i jestem z nich bardzo zadowolony.

    OdpowiedzUsuń
  3. Sam fakt oświetlenia jest niezwykle istotny i moim zdaniem należy je dobrze rozplanować. Ja jestem teraz na etapie zmiany oświetlenia na energooszczędne i mam nadzieję, ze to wpłynie na wysokość moich rachunków. Tym bardziej, że jeszcze przeszedłem do https://poprostuenergia.pl/ gdzie wiem, że będę płacił na pewno mniej za energię elektryczną.

    OdpowiedzUsuń
  4. Raczej każdy z nas wie jak ważne jest oświetlenie i ja jestem zdania, że fajnie jest mieć go dużo. Muszę przyznać, że bardzo dobrze również dziś sprawdza się instalacja fotowoltaiczna, aby płacić jak najniższe rachunki. Czytałem także o dofinansowaniu https://www.budnews.pl/fotowoltaika-dla-domu-jednorodzinnego-jak-uzyskac-dofinansowanie/ i muszę przyznać, że jest to dość ważna kwestia.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ogólnie oświetlenie to bardzo ważna kwestia i nie podlega to żadnej dyskusji. Ja musze przyznać, że jak jeszcze czytałam na stronie https://www.odnawialne-firmy.pl/wiadomosci/pokaz/290,korzysci-z-zainstalowania-fotowoltaiki to właśnie korzyści płynące z posiadania fotowoltaiki są naprawdę spore.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jak najbardziej samo oświetlenie jest niezwykle istotne jeśli mówimy o całym domu czy mieszkaniu. Ja również jak przeczytałem wpis https://infogliwice.pl/badz-bezpieczny-kompleksowe-pomiary-elektryczne/ to muszę przyznać, że faktycznie kompleksowe pomiary elektryczne są niezwykle istotną kwestią.

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo fajnie napisany artykuł. Jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  8. Oświetlenie jest szczególnie ważne w domowym biurze. Dlatego w takim przypadku warto poradzić się specjalistów https://projektowanie-wnetrz-online.pl/aranzacje/lokal . Architekt wnętrz będzie wiedział, jak odpowiednio urządzić to wnętrze i sprawić żeby było funkcjonalne oraz komfortowe.

    OdpowiedzUsuń
  9. To prawda samo oświetlenie jest ważne i myślę, że przede wszystkim dobrze jest skupić się na elektryczności. Myślę, że niezwykle dobrym wyborem jest kontakt z elektrykiem http://www.elektryk.i-wroclaw.pl/ dla którego nie ma rzeczy niemożliwych.

    OdpowiedzUsuń
  10. Elektryka jest dziedziną, która nie toleruje błędów. Każda niewłaściwa czynność może prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak pożary czy porażenia prądem. Dlatego zawsze zaleca się korzystanie z usług profesjonalnych elektryków. Na stronie http://anluks.pl/ znajdziecie Państwo ofertę doświadczonej firmy, która gwarantuje najwyższą jakość usług. Bezpieczeństwo i zadowolenie klienta to dla nich priorytet.

    OdpowiedzUsuń